Specialkost vid catering

Behovet av specialkost är något som förekommer ganska ofta vid större event där det finns många gäster. Det är alltid någon bland alla gäster som antingen har en allergi (som gluten- och laktosintolerans) eller helt enkelt är vegetarian eller vegan. De som håller på med catering vet att detta förekommer relativt ofta. Det viktiga i detta fall är att den som bjuder in alla gäster frågar var och en av gästerna om de har något behov av specialkost. På detta vis blir cateringföretaget förberedda på eventuella förändringar i den vanliga menyn. Kom även ihåg att bemöta dessa behov med ansvar. Det sista man vill är ju att behöva ringa en ambulans på grund av att någon till exempel slarvat med den begärda kosten.

Allergi är förstås den vanligaste orsaken till att någon behöver specialkost vid olika tillställningar. Många människor är allergiska mot till exempel nötter, gluten eller laktos. Det finns många olika typer av allergiska reaktioner och de mest allvarliga reaktionerna kan vara att gästen får en plötslig allergichock, vilket kan vara livshotande. Var särskilt försiktig med nötter i maten – i vissa fall kan den typen av allergi vara allvarlig nog att allergikern inte kan vistas i samma rum som nötter.

När man pratar om gluten och laktos, så gäller det att verkligen tänka till, då dessa ämnen är gömda i ingredienserna. Laktos finns i alla olika sorters mjölkprodukter, vilket förekommer i väldigt många maträtter. Det är där det kan vara lätt att missa och glömma bort att ersätta den vanliga mjölken med laktosfri mjölk. De vanligaste allergiska reaktionerna för de laktosintoleranta är bland annat gasbildning, svullnad av mage eller lös avföring. Glutenallergiker visar liknande reaktioner så som magsmärtor, uppspänd buk eller diarré. Gluten förekommer vanligtvis i till exempel bröd, vilket då måste ersättas med ett glutenfritt alternativ.

Någonting som inte är lika ofta förekommande som allergi, men som håller på att bli vanligare och vanligare, är behovet för en vegetarisk eller vegansk kost. Med full respekt för detta måste cateringföretaget anpassa maträtterna efter gästens behov och se till att rätterna fyller kraven.

Specialkosten är minst lika viktig som resten av menyn och ska alltid bemötas med respekt och ansvar. Ett enda litet enstaka misstag kan ha oerhört stora konsekvenser, särskilt när det gäller allergiker. För allas trevnad är det även väldigt viktigt att se till att de som behöver specialkost får den service som de behöver och slutligen känner sig trygga och nöjda och kan njuta tillsammans med de resterande gästerna av middagen och kvällen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *